FAQ - Frågor och svar

Inloggning och tekniska förutsättningar

Nedan hittar du kortare svar på några av de vanligaste frågorna. För mer utförliga beskrivningar se manualer.

Vid tekniska problem vänligen gör en felanmälan.

Hur får jag tillgång till systemet?

Om du vill göra en anmälan i systemet och saknar inloggning behöver du ta kontakt med din förening som skickar en inbjudan till dig.

Saknar ni som förening tillgång till systemet behöver ni ta kontakt med nationella kansliet via tavlingsanmalan@gymnastik.se.

Vid båda dessa fall kommer du att få en inbjudan via mejl med en länk som du ska följa och registrera ett konto, efter det kommer du kunna logga in i systemet och hantera det som du har behörighet till. Observera att du skapar konto och loggar in med den mejladress som du fick inbjudan till.

Jag får inget återställningsmejl, vad ska jag göra?

Om du försöker logga in i systemet och det inte fungerar eller inte får ett återställningsmejl när du klickar på ”Glömt lösenord”, fundera först och främst om du har en inloggning i systemet. Om du saknar konto behöver du kontakta din förening eller nationella kansliet, se mer under frågan ovan. Observera att du skapar konto och loggar in med den mejladress som du fick inbjudan till.

Har du redan ett konto och det inte fungerar att logga in behöver du ta kontakt med nationella kansliet via tavlingsanmalan@gymnastik.se.

Vilka tävlingar kan jag hitta i systemet?

Visionen är att vi ska samla alla tävlingar inom Svensk Gymnastik i det nya systemet, men just nu kan man hitta nationella tävlingar och regionala tävlingar i systemet.

Vilka behörigheter har jag i anmälningssystemet?

Anmälare: Som anmälare för en förening har du behörighet att kunna anmäla din förening till tävlingarna som finns i systemet. Du kan även redigera i din anmälan och därmed både ta bort en anmälan och stryka en individ/lag vid behov.

Administratör: Som administratör kan du göra allt som en anmälare har behörighet till, men du kan även hantera användare inom din förening. Du kan bjuda in användare att bli anmälare/administratörer och även ändra behörighet eller ta bort en användare inom din förening. Om din förening står som arrangör för en nationell eller regional tävling har du även tillgång till att redigera i tävlingen och exportera listor från tävlingen. På sikt kommer du även kunna lägga upp och administrera förenings- och klubbtävlingar.

Region: Som regionsadministratör har du behörighet att hantera allt det nämnda ovan samt att du har ett övergripande ansvar över föreningar inom din region, vilket innebär att du kan gå in och ändra i en tävling eller anmälan oavsett status på tävlingen. Du har även behörighet att lägga upp regionala, förenings- och klubbtävlingar.

Hur bjuder jag in andra inom min förening?

Om du är föreningsadministratör har du möjlighet att bjuda in andra inom din förening. Du går då in via din förenings sida och klickar sedan på Användare. Till höger hittar du då en knapp där du kan bjuda in användare. För att kunna bjuda in en person behöver du deras mejladress som de registrerar sig med i systemet.

Se manualer för mera information.

Hur gör jag en anmälan?

För att göra en anmälan till en tävling behöver du vara inloggad i systemet. Om du saknar inloggning till systemet finns beskrivning hur du går till väga under Hur får jag tillgång i systemet? eller manualer.

När du väl är inne i systemet letar du upp den önskade tävlingen genom att söka eller scrolla. Du klickar sedan in dig på den tävlingen och då kommer det att dyka upp Anmäl till tävling till höger om tävlingens namn.

Kolla på manualer för mera information kring hur du gör en anmälan.

Kan jag redigera eller ta bort min anmälan?

Ja, du kan redigera och även ta bort din anmälan. Du loggar in och går via Mina anmälningar i huvudmenyn och klickar in dig på den anmälan du vill redigera. Detta gör du via de tre prickarna längst till höger på samma rad som tävlingens namn. Klicka dig vidare på Gå till för att komma till anmälan och sedan klicka på Redigera. Väl inne i anmälan kan du lägga till och ta bort i din anmälan och även ta bort hela din anmälan om anmälningstiden för tävlingen inte har gått ut. Om du har redigerat i en anmälan, kom ihåg att spara längst ner!

Kan jag stryka individer/trupper i min anmälan?

Ja, du kan stryka individer/lag i din anmälan. Du går in via Mina anmälningar i huvudmenyn och klickar in dig på den anmälan du vill redigera. Detta gör du via de tre prickarna längst till höger på samma rad som tävlingens namn. Klicka dig vidare på Gå till för att komma till anmälan och sedan klicka på Redigera. Du scrollar sedan ned till den individ eller lag som du vill stryka och klickar på Stryk individ/lag. Observera att en strykning sker efter att anmälningstiden för tävlingen har gått ut, innan det tar man bort individen/laget. Kom ihåg att spara längst ned när du är klar.

Vid strykning behöver du även meddela ansvarig region eller nationella kansliet.