Kommunikation
Ett mål med föreningens kommunikationsarbete kan vara en ökad synlighet och tydlighet både inom gymnastiken och utanför. Externt kan det hjälpa till med att lättare hitta relevanta samarbetspartners, samt möljligheten att ta en större roll inom idrotten/politiken, samt skydda i framtida kriser.
Internt handlar det mer om att tydliggöra vår verksamhet och stärka gymnastiken som helhet, att skapa en intern stolthet. När vi vill förändra och/eller förstärka en kultur och i det arbetet spelar kommunikationen en stor roll.
Kriskommunikation
Ibland slår krisen till och just nu finns en ökad oro på grund av upptrappningen av våld i samhället. Genom att förbereda sig kan kriser såväl förebyggas och hanteras på ett bra sätt. Läs mer om kriskommunikation och hur Gymnastikförbundet kan hjälpa till.
Nedan listas några kontaktvägar för rapportering och stöd:
Akuta tillstånd: 112
Polis (ej brådskande): 114 14
Samhällsinformation vid olyckor mm: 113 13
Sjukvårdsupplysning: 1177, +46 771-11 77 00
Jourhavande präst (21-06): 112, fråga efter jourhavande präst
Giftinformationscentralen, ej akut: +46 10-456 67 00
Orosanmälan kommun sker via respektive kommuns webb.
Bris: 116 111 eller chatta och maila. Öppet dygnet runt.
Bris stödlinje för idrottsledare: 077-440 00 42. Öppet vardagar kl 9-12.
Kontaktuppgifter på Gymnastikförbundet vid kris:
Marknad- och kommunikationschef, Lotta Darlin, lotta.darlin@gymnastik.se, 0708-912107
Generalsekreterare Catharina Espmark, catharina.espmark@gymnastik.se, 076-696 25 31
Verksamhetsutvecklare, föreningsstöd, Helen Åkerman, helen.akerman@gymnastik.se, 08-699 64 74
Bildbank
Gympabubblan Play - streaming från tävlingar och evenemang
Gymnastikförbundet och StayLive har ett samarbete för att synliggöra och samla streamat material från Svensk Gymnastik på ett ställe. Alla sändningar finns på Gympabubblan Play.
Varumärken
Inom Svensk Gymnastik arbetar vi med ett antal varumärken som kan vara till hjälp även för föreningens kommunikation. Det största varumärket är just Svensk Gymnastik som är varumärket vi alla samlas kring när vi vill signalera och visa på rörelseglädje och bredd – allt från barngymnastik till tävling och träning i alla dess olika former. Svensk Gymnastik är varumärket som används när vi vill ta för oss i kommunikationen och visa vad gymnastiken är och står för och samlar oss alla under samma paraply.
Som anställd eller i rollen som styrelseledamot, utbildare, domare, landslagsledare eller medlem i någon av våra kommittéer eller råd representerar vi Gymnastikförbundet och använder det varumärket i kommunikationen. Det gäller exempelvis i mail, på kläder, visitkort och dokument där förbundet står som avsändare. Vi använder förbundets logotyp i formella sammanhang när vi vill signalera ansvar och professionalism.
Gymmix är Gymnastikförbundets eget varumärke inom gruppträning. Gymmix är en möjlighet för gruppträningsföreningar inom Gymnastikförbundet att synas och verka under ett gemensamt varumärke och på så sätt stärka varandra och synas bättre. Med ett gemensamt varumärke får fler föreningar möjlighet att synas på ett professionellt sätt och få en starkare attraktionskraft. Målet är att Gymmix ska vara ett förstahandsalternativ inom gruppträning för fler aktiva och bidra till ett aktivt liv för många. Varumärket får endast användas av certifierade föreningar. Läs mer om Gymmix här.
Bamsegympa är rolig och allsidig motorisk träning för de allra minsta. I Bamsegympan får barnen prova på olika sätt att röra sig och använda kropp och knopp! Att krypa, åla, rulla och kanske uppleva lyckan i att göra sin första kullerbytta - det är Bamsegympa. Varumärket Bamse är ett samarbete mellan Gymnastikförbundet och Egmont/Bamseförlaget och får endast användas av certifierade föreningar. Läs mer om Bamsegympa här.
Utöver dessa varumärken finns ett antal olika koncept, där det finns logotyper som föreningen kan använda. Exempel på det är alla kan gympa och AMT (avancerad motorisk träning).
Läs mer